לשאלות ומידע על מגוון הקורסים והסדנאות שלנו, התקשרו: 077-8040591 ונשמח לעזור. ליצירת קשר דרך פייסבוק מסנג׳ר לחצו כאן

צילום

וידאו ב-DSLR

בשנים האחרונות מצלמות הרפלקס הדיגיטליות עברו קפיצת מדרגה עצומה בכל הנוגע לצילום וידאו. הסנונית הראשונה שבישרה את המהפכה היתה ניקון D90 וקנון הוציאה זמן קצר לאחר מכן את הקנון 5D מארק II שהציבה רף חדש וגבוה מאוד לאיכות ויכולות שליטה בזכות חיישן בגודל מלא, וידאו באיכות Full HD ואפילו יכולת שליטה בכמות הפריימים בשניה לפי הצורך של ההפקה. האיכות עד כדי כך עלתה פלאים שאפילו קליפים, פרסומות וסדרות טלוויזיה שלמות מצולמות במצלמות רפלקס. לצד האיכות המרשימה, הגמישות של השימוש בעדשות והיכולת להרים סט צילום בתקציבים נמוכים הוזילה כל הפקה משמעותית.
צילום
להרשמה ופרטים נוספים, צרו איתנו קשר בטלפון 0774090280 או צרו קשר דרך הטופס למטה, ואנו נחזור אליכם בהקדם.

האם גם אתם יכולים לצלם וידאו במצלמה שלכם?

התשובה כמובן תלויה בדגם המצלמה שלכם והיכולת שלה ללכוד וידאו. אם קניתם מצלמת רפלקס לאחר שנת 2011 – רוב הסיכויים שאתם חלק מהמועדון ויכולים לצלם וידאו. בדרך כלל צריך להעביר את המצלמה למצב של תצוגה על המסך (מה שנקרא Live View) או למצב של צילום וידאו ולהתחיל להקליט.

אופן הצילום במצלמות רפלקס

ביצוע מיקוד – פוקוס הוא עדיין עקב אכילס של צילום הוידאו ב-DSLR. הסיבה לכך היא שבמקום שהמצלמה תעשה שימוש בחיישן הפוקוס של המצלמה, היא מחפשת את הפוקוס באמצעות המידע שמגיע מחיישן הצילום – מה שגורם לפעולה איטית עד כדי כאב. כשאתם מתכננים צילום, תכוונו מראש את הפוקוס ידנית, ואם יש שינויים בפוקוס אז תעשו שתיים או שלוש חזרות על התנועה לפני הצילום, כדי שבצילום עצמו תוכלו לדייק ככל האפשר. ישנם אביזרי עזר שמתלבשים על טבעת הפוקוס של המצלמה כדי לעזור לנו לדייק בתנועות אלו.

מפתח צמצם הצמצם בצילום וידאו משפיע לנו בצורה זהה כמו בצילום רגיל. אנחנו בדרך כלל נרצה לעבוד עם צמצמים פתוחים כדי לקבל עומק שדה רדוד ואת המראה הקולנועי שכל כך קוסם לצופים. כמובן שהצמצם משפיע לנו גם על מהירות התריס, ותיכף נסביר כיצד.

מהירות תריס – אנחנו נשתדל שמהירות התריס תהיה גבוהה מ-1/30 כדי להימנע ממצבים לא נעימים של מריחות תנועה ומספר פריימים נמוך בשנייה. 1/30 עד 1/50 יצרו לנו מראה יותר רך ונעים ומהירויות תריס גבוהות יותר יגרמו לפריימים לרצד מעט. כדי להגיע למהירויות תריס נמוכות שכאלו, יש להשתמש בפילטר ND כדי להפחית את כמות האור. כמובן שניתן להגיע בזכות מהירויות התריס הנמוכות יותר לאפקטים מיוחדים אם בכך חפצתם.

ISO – כמו בצילום סטילס, אנחנו נשתדל גם בוידאו ל-ISO נמוך ככל האפשר, אבל נעלה אותו כאשר תנאי התאורה אינם מספיקים למטרה המבוקשת. הרעש ב-ISO גבוה פחות נראה מאשר בצילום סטילס, בזכות העובדה שהרזולוציה בוידאו נמוכה משמעותית לעומת תמונה רגילה.

איכות – הרזולוציה של הוידאו כמובן תלוייה במצלמה וביכולות שלה. צילום ב-Full HD יניב רזולוציה של 1920×1080 פיקסלים ואיכות HD Ready היא בעצם 1280×720 פיקסלים. כמובן שמומלץ לצלם על האיכות הגבוהה יותר, אם המצלמה שלכם תומכת בכך.

מספר פריימים בשניה או בלועזית FPS (Frames per Second) מאפשר לנו לבחור באחת מהאופציות הבאות: 23.97, 25, 29.97, 50 או 60 פריימים בשנייה. המהירויות הנמוכות צריכות להתאים למקור ההקרנה והמהירויות הגבוהות יותר מאפשרות לנו להציג הילוך איטי באיכות גבוהה.

סאונד בצילום וידאו נכנסים מספר מימדים נוספים של צילום אשר עד כה עדיין לא חשבנו עליהם. הקלטת קול זה רובד נוסף שעד היום עדיין לא חשבנו עליו ויש לשים עליו את הדעת. למצלמות יש מיקרופון מובנה אשר מקליט מונו (כלומר לא סטריאו) באיכות בינונית  ואם תשתמשו בפוקוס האוטומטי – ישמעו את המנוע של העדשה בפס-קול של הסרטון. מומלץ לחבר למצלמה מיקרופון איכותי יותר או לצרף מכשיר הקלטה איכותי ולחבר את הסאונד לוידאו בתהליך העריכה לאחר מכן.

קומפוזיציות ותנועות

מבנה הפריים אותם כללים של קומפוזיציה בצילום סטילס חלים גם בצילום וידאו, רק שהרבה יותר קשה ליישם אותם. אתם צריכים לחזות את התנועה בפריים ולהתכונן אליה מראש, למקם את הנושא שלכם בפריים לפי מרחק הדובר והשילוב בסצנה ולהקפיד כמובן על הרקע והסיפור.

תנועות תנועות בוידאו זה משהו מאוד חשוב שצלמי סטילס בכלל לא מכירים. אתם צריכים לדאוג שלצופה יהיה נוח לצפות בוידאו, שלא יחטוף מחלת-ים ושהתנועה תהיה חלקה.  תתכננו את התנועה מראש, תשתדלו לעבוד עם חצובה או עם אמצעי ייצוב אחרים כדי להשיג מראה חלק ומקצועי. שימו לב שחצובה של צילום סטילס מתאימה בעיקר לשוטים קבועים ללא תנועה ובשביל לקבל תנועה חלקה צריכים חצובה מתאימה לכך.


כדאי לצפות בוידאו הזה כדי להמחיש לכם כמה נקודות: 


עריכה

בצילום וידאו, העריכה היא חלק בלתי נפרד מהצילום בפועל. ישנו מגוון עצום של תוכנות אשר יכולות לעשות את העבודה ואפילו לעשות אותה טוב מאוד. החל מתוכנות חינמיות כמו Windows Movie Maker, דרך אדובי פרמייר אלמנטס ועד לתוכנות מקצועיות כמו פרמייר או פיינל קאט. בעריכה אנחנו נוריד קטעים מתים, ניצור מעברים בין סצינות, נסדר את הסאונד ובכלליות נגיש את המוצר המוגמר לצופה בצורה שתשאיר רושם חיובי.

שיתוף הסרטים שלכם בעידן האינטרנט המהיר והאחסון הזמין, מאוד קל לשתף אחרים בתוצרים שלכם. אם זה לפתוח ערוץ youtube או לשתף ב-Vimeo שמציגים באיכותHD או אפילו להעלות לפייסבוק וישר להציג לחברים שלכם את הפרוייקט העדכני.


לסיכומו של עניין

יתרונות הצילום ב-DSLR – יכולת לעבוד כבר עם הציוד שיש לכם, גמישות עצומה עם עדשות, יכולת לצלם בתנאי תאורה חלשים, קבלת עומק שדה רדוד בצילום.

חסרונות הצילום ב-DSLR – הבעיה העיקרית היא עם הפוקוס, שהדרך היחידה לקבל אותו בצורה אמינה היא באמצעות פוקוס ידני. בחלק מהמצלמות אין אפשרות לשליטה ידנית על הצמצם והתריס בוידאו, בעיות במעקב אחר תנועה מהירה (Rolling-Shutter effect)

שורה תחתונה – צילום וידאו מוסיף מימד חדש ומרתק לעולם שלכם – מימד הזמן. הרגשות והעניין שמתעוררים בזמן צילום וידאו מאפשרים לנו ליצור פרוייקטים מיוחדים. יש עוד המון ידע והרבה מקום להרחיב בנושא ואפילו קיים קורס יסודות הצילום בוידאו, אבל המבוא הזה נועד לפתוח בפניכם את הצעד הראשון. אם יש לכם מצלמת רפלקס שמסוגלת לצלם וידאו, תהנו ותנצלו את היכולות האלו ועולם שלם וחדש של צילום ייפתח בפניכם.

שלכם,
רועי גליץ, מנכ"ל גליץ בית הספר לצילום


כל הזכויות שמורות לרועי גליץ על הטקסט ועל התמונות, אין להעתיק ללא אישור מפורש בכתב. תודה.

דילוג לתוכן