כשאנחנו נמצאים בהופעה, אנחנו מגיעים לנקודה שבה אנחנו מאוד פסיביים. למה הכוונה?
אנחנו לא שולטים בקהל, אנחנו לא שולטים באמן, אנחנו לא יודעים מה התאורן יעשה ואנחנו לא יודעים מה יקרה במהלך ההופעה. אז איך אנחנו בעצם יכולים לשנות את המצב?
הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להיות פרו אקטיביים ולהצליח להוציא את המקסימום מהצילומים של ההופעה.
מחקר מקדים
צילום ההופעות לא מתחיל ונגמר בזמן ההופעה. הוא מתחיל הרבה לפני ומסתיים אחרי. כדי שיהיה לנו מושג כלשהו לקראת מה אנחנו הולכים, דבר ראשון, נבצע מחקר מקדים.
המחקר יכלול צפיה בסרטונים מההופעות האחרונות, תמונות שהאמן מעלה בעצמו ושצלמים אחרים מעלים. זה יעזור לנו להבין את הצדדים המחמיאים יותר ופחות של האמן, מה עובד יותר, מה עובד פחות וגם נוכל לחשוב על הזווית המעניינת שאנחנו יכולים להביא איתנו כשנגיע להופעה.

סטליסט
"סטליסט" הוא בעצם רשימת השירים של ההופעה. בסטליסט בד״כ יהיה מוזכר אירוח של אמן נוסף, רגעים מיוחדים בהופעה וכו׳. אם אנחנו עובדים עם האמן, מקובל יהיה לבקש ממנו את הסטליסט ממש לפני ההופעה.
במידה ואנחנו לא עובדים עם האמן, הסטליסט בדרך כלל מודבק על הבמה בכמה מקומות בכדי שכל הלהקה תוכל להסתנכרן ולדעת מה השיר הבא. כך בעצם נוכל לתכנן מה יהיו הרגעים שבהם נרצה להתמקד, באילו רגעים נרצה להתקרב ובאילו להתרחק ואני אסביר.
למשל, בשירים האחרונים, בדרך כלל יש תאורה על הקהל, אז אם נתרחק מהבמה ונצלם מרחוק, נוכל לקבל קווי מתאר של הקהל יחד עם הבמה בצורה נפלאה. ברגעים מסויימים ואקוסטים למשל, נוכל להתקרב ולחפש רגעים מיוחדים. אותו כנ״ל ברגעים רועשים ומלאים השתוללות. הכל בהתאם למה שנרצה להוציא.

תאורה
נכון, אנחנו לא שולטים בתאורה, והתאורן לא בא להתאים את עצמו אלינו, אלא להופעה, לאמן ומה שהוא רוצה לשדר בזמן ההופעה, כך שלבוא אליו ולבקש ממנו דברים, זה לרוב מהלך מיותר.
נגיד ונתקלתם במצב שבו אתם מנסים לצלם במהלך ההופעה שיר מסויים ולפעמים התאורה חזקה מדי ולפעמים חלשה מדי ואתם לא מצליחים להוציא כלום. חכו רגע ושימו לב שלכל בית יש את התאורה שלו ולפזמון את התאורה שלו.
אז אם המצב נראה קצת מבלבל, חכו קצת ונסו להבין מה קורה בתאורה בזמן הבית ומה קורה בזמן הפזמון וכך תוכלו לתכנן את הצילומים בבית ובפזמון הבאים.

עשן
עשן הוא בעיה מאוד נפוצה. הוא משטח לנו את התמונה (קשה ליצור עומק שדה) ולמצלמה בכלל יהיה מאוד קשה להתפקס.
ראשית, ״מכה״ ראשונה של עשן תתחיל ממש לפני תחילת ההופעה. זהו כלי שעוזר לתאורן לעצב את האור במהלך ההופעה שכן כך ניתן לראות את אלומות האור. אני באופן אישי, מחכה בשלב הזה ולא מנסה לצלם בכח, אבל לפעמים יש רגעים מכריעים שחבל לפספס.
במקרה כזה אני מנסה למצוא כל זווית אפשרית שתאפשר לי לצלם ולספר את הסיפור שאני רוצה לספר בעזרת הצילום. גם אם זה אומר לרוץ מצד אחד של האצטדיון לצד השני באפס זמן. זה אפשרי. גם אם אנחנו לא בכושר.

זווית צילום
ישנן הופעות בהן יש 10 צלמים ויש כאלו שאפילו יותר, ובכלל, היום, כל אחד הוא צלם.
בין אם מדובר בטלפון, מצלמה ברמת entry level או במצלמות מקצועיות מהשורה הראשונה, בכל הופעה יש מאות ואלפי אנשים שמצלמים תמונות.
אז למה שיקחו דווקא אותנו? אחד הטיפים שאני יכול לתת בנושא הזה הוא לחשוב שבכל רגע נתון, גם אם אתם מצלמים לבד לחלוטין, לחשוב שיש יחד איתכם עוד 20 צלמים שמצלמים בו זמנית. כולם עושים את התמונות הרגילות וה״בנאליות״ וחלקם אפילו את המיוחדות, ועכשיו זהו התפקיד שלכם ליצור את התמונות שאף אחד מהם לא יצלם.
תחשבו הרבה לפני כל תמונה, על הקומפוזיציה, על הערכים, על הסיפור שאתם רוצים לספר ואני מבטיח לכם, זה ישתלם בסופו של דבר.


אלון לוין
מדריך קורס "צילום הופעות", אשר ב-9 השנים האחרונות מצלם עבור המפיקים הגדולים בישראל (שוקי וייס, Live Nation, Progstage Production ועוד) ובנוסף עובד עם אמנים ישראלים מהשורה הראשונה כגון אביב גפן, רותם כהן וגם עובד עם אמנים בינלאומיים.