כולנו רוצים לצלם בעלי חיים. עבור רובינו, להגיע לאפריקה או לקצוות הנידחים של העולם, יישאר בגדר חלום רחוק. על מנת לאפשר לכם לחוות את הטבע הפראי קרוב לבית, פותח הרעיון של גן החיות. בארץ התברכנו במספר גני חיות מאוד נחמדים: החל מהספארי ברמת גן, דרך גן החיות התנ"כי בירושלים, גן החיות בחיפה וגן החיות בקריית מוצקין ועד לפארקים כגון פארק הקופים, הצפארי, גנגורו ואחרים. הטיפים האלו הם חלק מקורס צילום בגליץ בית הספר לצילום.
בודדו את בעלי החיים מהסביבה
בעלי החיים נולדו לחיים בטבע החופשי ואנחנו נשתדל לצלם אותם באופן שמדמה אותם בטבע. זאת אומרת שכדאי להימנע מהכללה של סורגים, גדרות, עמודים ושאר סימנים אשר מסגירים כי התמונה צולמה בגן חיות. אפשר לעשות זאת באמצעות הקפדה על מבנה התמונה ובאמצעות שימוש בעומק שדה רדוד.
תפסו התנהגות מיוחדת
הטיפ הזה מדגיש בעיקר את החשיבות של הסבלנות שלכם. תפסו לכם פינה פוטוגנית ליד בעלי חיים מיוחדים וחכו שיקרה משהו מעניין. בסופו של דבר, סביר להניח שזה יקרה – ואתם תהיו שם כדי לצלם את זה.
התקרבו עם העדשה
אחד הדברים המקסימים בגני החיות הוא האפשרות להתקרב לבעלי החיים הרבה יותר מאשר בטבע הפראי. כדאי להקצין את היתרון הזה ולהתקרב עוד יותר עם עדשה טלסקופית ("לעשות זום") על בעלי החיים ולהתמקד על העיניים שלהם למטרת פורטרטים מיוחדים.
תבואו בשעות מיוחדות
שעות הצהריים הן השעות הכי קשות לצילום מאחר והשמש גבוהה וחזקה בשמיים. בשעות הבוקר ואחר הצהריים נצליח לקבל תאורה הרבה יותר מעניינת ורכה. גם במזג אוויר מיוחד, כמו גשם או עננות, נצליח לקבל תאורה יותר עדינה ונעימה ואפילו בעלי חיים בסיטואציות לא שגרתיות.
אקשן!
המצלמה מאפשרת לכם ללכוד חלקיקי שניה ולנצור אותם לעד. התמקמו ליד הלמורים המקפצים או בעלי חיים אחרים מלאי אנרגיה ותיפסו אותם באוויר או באמצע התרחשות מיוחדת. כדי להקפיא את התנועה, נשתמש במהירות תריס גבוהה וכדי לקבל מריחה של תנועה להמחשת הדינמיות – נשתמש במהירות תריס נמוכה.
האנשה
צלם טוב יכול לבצע האנשה של בעלי החיים. נסו לתפוס הבעות פנים מיוחדות, שימוש באביזרים ואינטראקציה בין שני בעלי חיים כדי ליצור סיפור ולעורר רגשות אצל הצופה בתמונה. כמובן שגם כאן צריך הרבה סבלנות ויצירתיות.
להתגבר על הגדרות, הסורגים וההשתקפויות בחלון
הרבה מאוד מהפעמים אנחנו ניתקל בגדרות, סורגים, זכוכיות ועוד כל מיני הפרעות בינינו לבין המצולמים שלנו. כיצד להתגבר עליהם? אם מדובר בגדרות וסורגים – אם אתם מצלמים עם מצלמה קומפקטית, אפשר להשחיל את העדשה מבעד לסורגים/רשת, כמובן לעשות זאת בזהירות מבלי לדחוף את המצלמה פנימה עד הסוף. אם אתם עם מצלמת DSLR, אנחנו נדאג לטשטש אותם כמה שיותר כדי שנרגיש אותם כמה שפחות. זאת אומרת שאנחנו נשאף להשתמש באורך מוקד כמה שיותר גדול, להתקרב כמה שיותר לרשת/סורגים ונפתח את הצמצם למקסימום. אם נצלם מבעד לזכוכית – נתקרב לזכוכית לאיזור הכי נקי, נשתדל להסתיר את ההשתקפויות ואם יש לנו פילטר מקטב (פולרייזר), נעזר בו כדי לבטל את ההשתקפויות.
מאחורי הסורגים
יכול להיות שאנחנו נרצה, בתור צלמים, דווקא להדגיש את הסורגים כדי להעביר סיפור ומסר. זה יכול להמחיש את ההרגשה של השבי או ליצור משחקים של קומפוזיציה. לדוגמה, באיזור הקופים, הם הרבה פעמים נשענים על הסורגים או באיזור הציפורים – הן מציצות החוצה מבעד הרשת.
אבסטרקטים
ישנם בעלי חיים שיכולים ליצור לנו תמונה אבסטרקטית במיוחד, לדוגמה הג'ירפות על הצורות המיוחדות, הזברות עם הפסים ואפילו הפילים עם העור המעניין שלהם. האבסטרקטים והוצאת הנושא מהקשרו יכולים ליצור צילומים מאוד מעניינים.
אינטראקציה עם אנשים וילדים
אין כמו לראות ילד שמתרגש בפעם הראשונה שרואה ג'ירפה! נסו לתעד את אותם הרגעים המרגשים, הבעות הפליאה והשמחה על הפנים האלו.
כפי שהבנו מהטיפים האלו, הצילום בגני החיות מציב בפני הצלמים מספר אתגרים והזדמנויות לא פשוטות. אנחנו יכולים להוציא את המירב מכל מצב ולתפוס צילומים מיוחדים ומעניינים שנשמח לשתף ולהראות לאחר מכן. החלק הכי חשוב – צלמו, צלמו כמה שיותר!
שלכם,
רועי גליץ
המאמר הינו חלק מקורס יסודות הצילום בו מתקיימת יציאה לספארי רמת גן, גן החיות בקריית מוצקין וגן החיות התנכ"י בירושלים (בהתאם למיקום הקורס).
כל הזכויות שמורות על הטקסט ועל התמונות, אין להעתיק ללא אישור מפורש בכתב. תודה.