לשאלות ומידע על מגוון הקורסים והסדנאות שלנו, התקשרו: 077-8040591 ונשמח לעזור. ליצירת קשר דרך פייסבוק מסנג׳ר לחצו כאן

צילום ברקים

צילום ברקים

רועי גליץ
להרשמה ופרטים נוספים, צרו איתנו קשר בטלפון 0774090280 או צרו קשר דרך הטופס למטה, ואנו נחזור אליכם בהקדם.

ברקים… אחת מתופעות הטבע הכי מדהימות. תמיד יצא לנו לראות אותם כהבזק רגעי של אור שלאחריו מגיע ה"בום" מרעיד החלונות. מעטים הם הצלמים שבאמת צילמו ברקים בצורה איכותית, ולכן במאמר זה אני אסכם את הטכניקה, אמצעי הזהירות והעיבוד שאחרי הנדרש לסוג זה של צילום.


הקדמה 

צילום ברקים זה הרבה מאוד טכניקה ולא מעט מזל. צריך הרבה מאוד סבלנות, הרבה מאוד 'קליקים רייקים' והרבה מאוד אינטואיציה (מילה נרדפת למזל). יכול מאוד להיות שהפעמים הראשונות תחזרו הביתה עם ידיים (ותמונות) ריקות, אבל לא להתייאש ולנסות שוב. אני אחלוק איתכם את הנסיון שלי כדי לנצל את המקסימום מהמאמר הזה. הערה: אם המאמר כולל מושגים שאינם ברורים, מומלץ לקרוא את המאמר "מושגי יסוד" כדי לקבל מושג.

מה זה בעצם ברק?

בקצרה ברק זהו פריקת מטען חשמלי בין עננים טעונים ביונים שליליים לבין עננים עם מטען חיובי או לבין הקרקע עם מטען חיובי. במשך אותו הבזק רגעי משתחררת כמות עצומה של אנרגיה בצורה של אור וחום בטמפרטורה של יותר מפני השמש וכל זאת על מנת לאזן בין המטענים. ישנם סוגים שונים של ברקים: ברק בין עננים, ברק לקרקע, ברק בתוך הענן וכו'. לצערנו (צלמי ברקים) בישראל ישנן פחות סופות ברקים עוצמתיות מאשר במקומות אחרים בעולם כגון המערב התיכון בארה"ב וקנדה שם הסופות מאוד חזקות וחלקן מתפתחות לטורנדו.

image001

מזג האוויר

כן, בישראל סופות הברקים נערכות בחורף בעיקר ולכן בדרך כלל יהיה קר וגשום תוך כדי. לכן צריך לשים לב להתלבש ממש חם כי במצבים של חוסר תנועה לאורך זמן מרגישים את הקור יותר וכמובן שכדאי למגן את המצלמה בכל דרך אפשרית מפני מים.

ציוד נדרש

מצלמה, עדשת זום עם זווית רחבה, חצובה יציבה. המצלמה צריכה להיות עם יכולת לחשיפות ארוכות, ורצוי עם מצב bulb לשליטה טובה יותר על משך החשיפה, לכן מן הסתם רצוי מאוד שיהיה שלט רחוק למצלמה. מעיל עבה וחם, כפפות, מטריה וכל מה שאתם חושבים עליו שיהיה לכם נוח ונעים בחוץ.

אמצעי זהירות

אלפי איש נפגעים מפגיעת ברק כל שנה. צריך להקפיד להיות באיזור שבו אתם לא הכי גבוהים (ליד בניין גבוה זה יכול להיות טוב), לא להשען על מעקה ברזל או דברים מתכתיים אחרים ואם הסופה קרובה מדיי – לתפוס מחסה, עדיף לחיות ולפספס תמונה. מבחינת להגן על הציוד – הכי טוב לצלם בסופה שאין גשם, מן הסתם… אבל למקרה שבסופה שלכם יורד גשם, כדאי לעטוף את המצלמה בניילון צמוד מבלי להפריע לחלקים נעים כלשהם ולשמור עליה גם עם  המטריה. אם יש ספק כלשהו – אל תצאו לצלם. ברור?!

image002

 אופן הצילום

טוב, אחרי כל הקשקושים שהיו לנו עד עכשיו, בואו נראה איך מצלמים ת'כלס…
אופטימלי – זו הדרך המומלצת וכך אני מצלם. מעמידים את המצלמה על גבי חצובה יציבה בהתאם לכללי הזהירות שנכתבו לעיל. מכוונים את המצלמה למצב Bulbולצמצם בסביבות F/5.6 ורצוי מאוד לצלם במצב RAW ומבחינת WB, אני מצאתי שסביבות ה3600 קלווין ו+21 למג'נטה נותנים את התוצאה היותר טובה (למי שאיןRAW, יכול לשים על פלוריסנט או לנסות מצבים אחרים). עכשיו מחכים ורואים מאיזה ענן יש את הברקים שאנחנו הכי רוצים לצלם. מכוונים את המצלמה לאותו ענן ואת הזום (אורך מוקד) בהתאם לגודל הברקים ומשאירים מספיק מרווח מסביב למקרה שאחד הברקים יברח קצת הצידה. אחרי שאנחנו מוכנים לצילום עצמו, נלחץ על השלט לתחילת החשיפה ונחכה… ונחכה… ואנחנו עדיין מחכים… (טוב, נקצר את התהליך בשביל המאמר) ועכשיו היה ברק! שנייה לאחר מכן נלחץ בשנית על השלט על מנת לסיים את החשיפה. רגע… מה אם עברו כבר 3 דקות ועדיין לא היה ברק? שאלה  טובה, במקרה זה נסיים את החשיפה ומייד נתחיל חשיפה חדשה. לא כדאי לעשות חשיפות ארוכות מדיי כדי להקטין את רמת הרעש. אם אנחנו רוצים מספר ברקים באותה חשיפה, אפשר להשאיר את התריס פתוח עוד קצת אחרי הברק הראשון ו"לאסוף" ברק נוסף "על הדרך"… ככה אפשר לקבל תמונה עם שמיים מלאים ברקים. בכלליות, אי אפשר לדעת איך תראה התמונה, כי לא יודעים איך ייראה הברק… אבל אם אתם בסביבת מבנה מעניין, יהיה טוב לשלב אותו כך שיעבוד ביחד עם הברק כמו איזה כנסייה עתיקה או איזה ערפד.. הבנתם את הכוונה.

ריאלי – טוב, אני יודע שלא כולם ברי מזל, ולא לכולם יש שלט למצלמה (הפסד שלכם 😉 ) אז למי שאין שלט למצלמה ואפילו אם יש לכם מצב bulb, אתם מן הסתם לא תחזיקו את האצבע לחוצה על המחשף במשך איזה 3 דקות רצופות מבלי להזיז את המצלמה, ולכן זה לא רלוונטי. אז מה שנעשה זה להעריך את קצב הברקים בשמיים ולפי הקצב נקבע חשיפה ל-10 / 20 / 30 שניות בהתאם לאינטנסיביות ולתוצאה המובקשת מבחינת כמה ברקים אנחנו רוצים בפריים. כל השאר יהיה אותו דבר כמו באופטימלי.

מינימלי – קראתי איפשהו באינטרנט שיש כאלה שאין להם שליטה ידנית על המצלמה, זה היה בין המדור על החייזרים לתכנית הריאליטי על הדיאטה של אריאל שרון. למקרה שזה כן יכול להיות (בטח…) אז מה שנעשה, נכוון את המצלמה למצב של צילום לילה ונקווה שהיא תעשה טובה ותאפשר לנו את החשיפה הארוכה ביותר שתועיל לעשות. תוך כדי זה נקווה שייתפס לנו איזה ברק במצלמה.

עיבוד שאחרי (בקצרה)

דבר ראשון, לעשות סינון ולמחוק את כל התמונות החשוכות (באסה…). עכשיו נעביר את התמונות הטובות לפוטושופ. אם צילמנו בRAW, נסדר את הערכים בצורה הטובה כמו שמתואר באופטימלי מבחינת WB ואת החשיפה נסדר גם כן. אחרי אישור נעשה קרופ, נסדר את ה levels לאופטימלי, נגדיר color balance עם צבעים עשירים בכחול וסגול, אני אוהב להוסיף קמצוץ saturation ומעט מעבר עם burn tool על מצב shadows היכן שצריך. וכרגיל – לחדד, להוסיף מסגרת, לשמור, להקטין לרשת, לחדד ולשמור (נשמע ממש כמו שעת כושר).


סיכום

תמונות של ברקים זה משהו מיוחד, אין שום ספק. האנרגיה האדירה הקפואה בתוך תצלום אחד זה משהו שלא רואים הרבה. עברנו במאמר הזה על מה צריך, איך צריך ואיך להזהר והשלישי הוא הכי חשוב. אז תהנו, תיזהרו ותשתפו את התמונות. אני מקווה שנהנתם ושהמאמר עזר לכם ללמוד טכניקה חדשה.
בברכה,
רועי גליץ

image003


לימוד צילום אונליין – מאמרים בצילום
קורס צילום

כל הזכויות על המאמר, התמונות והאיורים שמורות לרועי גליץ.

דילוג לתוכן