הצילום יכול להיות הרבה יותר מעניין ויצירתי ממה שהוא בלי שום עזרים, במדריך הזה אני אפרט על סוגי הפילטרים והעדשות הנפוצים יותר.
מבוא
מה זה צילום? כיוון המצלמה לעבר הנושא ולחיצה על הצמצם, המצלמה קולטת את גלי האור הנפלטים או מוחזרים מהנושא ומקליטה אותם. באמצעות מסננים אנחנו יכולים להגדיר איזה גלי אור המוחזרים מהנושא מעניינים אותנו וכך לקבל תוצאה המתאימה יותר לשביעות רצוננו. במדריך זה אנחנו נעבור על סוגי המסננים השונים וניגע בעדשות אופטיות נוספות.
מה זה פילטר?
פילטר, או מסנן בשמו העברי, נועד לאפשר למצלמה לקלוט אורכי גל מסויימים ולסנן את אלה שאינם רצויים. הדבר מאפשר לצלם להגיע לאורכי גל ולהשיג אפקטים מיוחדים שהוא לא יכול להשיג ללא הפילטרים ובכך לשבור את גבולות היצירתיות. קיימים סוגי פילטרים שונים שאת חלק מהאפקטים המושגים ניתן ליצור באמצעות פוטושופ, אך במאמר זה אני אתמקד בפילטרים הנפוצים היוצרים תוצאות אותן קשה לשחזר באמצעות תוכנה.
איך מרכיבים אותו?
מצלמות רפלקס ניתן לראות כי לכל עדשה מצויין קוטר ההברגה שלה, לעדשות בעלות קוטר מאוד גדול ולעדשות "עין הדג" בדרך כלל הפילטר יתלבש בחלקה האחורי של העדשה. לרב המצלמות הדיגיטליות הקומפקטיות אין הברגה על העוצמית עצמה, אלא יש צורך במתאם. אין מצלמה שלא ניתן להרכיב עליה מתאם, ואפילו אם היצרן לא הוציא מתאם רישמי, ישנן הרבה חברות צד שלישי שכן קפצו על המציאה באמצעות מתאם שמתחבר להברגה של החצובה, במצלמות רפלקסיות בעיה זו אינה קיימת. לרב הפילטרים יש הברגה נוספת בצד השני שלהם, כך שניתן להרכיב פילטר על גבי פילטר, למרות שכמה שפחות במערום זה יותר טוב. לכל עדשה מצויין מה קוטר
איזה סוגי פילטרים קיימים?
קיימים המון סוגי פילטרים לכל סוג של צורך והמגוון הוא אדיר: UV, ND, IR, מסנני צבע, פולרייזר והרשימה עוד ארוכה. גם אם השמות הנ"ל לא אומרים לכם הרבה, תיכף הכל יהיה הרבה יותר ברור. ישנו מגוון גדול של חברות שמייצרות פילטרים, חברות כמו HOYA, B+W נחשבות לחברות טובות מאוד וישנן חברות זולות יותר שבדרך כלל ההבדל בא לידי ביטוי באיכות.
כיצד יודעים מה איכות של הפילטר?
איכות הפילטר – כל זכוכית באשר היא, מעבירה חלק מהאור ומחזירה חלק מהאור. לדוגמה, שמשה של רכב מעבירה בערך 70% מהאור. הפילטרים, כמובן, כפופים לאותם כללים. על מנת להקטין את כמות האור המוחזר ולהגדיל את כמות האור המועבר, מצפים את הפילטר בציפוי מיוחד שתפקידו להקטין השתקפויות, ציפוי זה נקרא באנגלית Coating. כששמים כמה שכבות של ציפוי זה נקרא Multi Coating וכשמפנקים את הפילטר בציפוי משני צידיו זה כבר נקרא SMC – Super Multi Coating ו- HMC – Hyper Multi Coating. אם תחזיקו את הפילטר ותסתכלו על השתקפויות בתוכו, תראו שבפילטר ללא ציפוי ההשתקפות תהיה ברורה כמו במראה, ובפילטר עם ציפויים ההשתקפות תהיה חלשה ובדרך כלל בגוונים של ירוק או סגול.
UV פילטר
תפקידו הראשון והעיקרי של הפילטר הוא להגן על העוצמית של המצלמה. מחירו הוא זול יחסית והוא מונע פגיעה בעדשה במקרה והמצלמה נופלת, חדירת אבק ולכלוכים למיניהם. בנוסף הוא מונע כניסה של אור אולטרא סגול – UltraViolet וכך הוא מפחית ברמה מזערית אובך (זה לא ממש עובד…). בגלל ייעודו העיקרי של הפילטר, שהוא הגנה על העדשה, הוא יישאר כמעט תמיד מורכב ולכן חשוב שיהיה באיכות גבוהה.
פולרייזר
בעברית נקרא פילטר מקטב. תפקיד הפילטר הוא לאפשר שליטה על השתקפויות מעצמים לא מתכתיים, מעניק גוונים כהים לשמיים, יוצר קונטרסט לעננים ולעצמים בהירים ויוצר צבעים רוויים. הפילטר מורכב מ2 עדשות סנדביץ' כשהסיבוב שלהן אחת יחסית לשניה קובע את השפעת האפקט על התמונה. על מנת להשיג את האפקט המרבי בהשתקפויות יש לצלם אותן בזווית של 30 מעלות, בצילום שמיים מומלץ לצלם בזווית של 90 מעלות לשמש. הפילטר מפחית את כמות האור הנכנסת בכסטופ אחד או סטופ וחצי. הפולרייזר הוא פילטר יקר יחסית ומחירו מתחיל ב170 ש"ח לדגם הזול ו-500 ש"ח לדגמים איכותיים יותר.
ND פילטר
ראשי התיבות שלו הן Neutral Density Filter וכשמו כן הוא. הפילטר מפחית את כמות האור הנכנסת דרכו בצורה שווה בלי להשפיע על הגוונים ועל אורכי הגל, אך ורק על כמות האור. ישנם סוגים רבים של פילטרי ND כשכל אחד מהם נמדד בעוצמתו, ישנם שמפחיתים את כמות האור בסטופ אחד (כלומר חצי מכמות האור), וישנם כאלה שמפחיתים את כמות האור בשלושה וארבעה סטופים ואף יותר. הפילטר מאפשר לנו לצלם בחשיפות ארוכות באור יום, לפתוח צמצם עד הסוף במצלמות שמוגבלות במהירות תריס, שימוש בפילם במהירות גבוהה באור יום (לנו אין את הבעיה הזו) וכד'. כמו כן, קיים פילטר ND הדרגתי שחציו שקוף וחציו השני חוסם אור, כך ניתן לצלם לדוגמה שקיעות שגם הקרקע לא תהיה בתת חשיפה והשמיים עם השמש לא יישרפו. המחיר של הפילטר הוא זול יחסית. דוגמאות לשימושים מעניינים בפילטר ND ניתן לקרוא במאמר צילומי שקיעה
דיאופטר
מוכר גם כעדשה מקרבת או Close-up lens. תפקיד העדשה הזו הוא לאפשר למצלמה לבצע פוקוס קרוב יותר מהמגבלות של המצלמה. ניתן להגיע לצילומי מקרו מדהימים עם העדשות הנ"ל, מי שעוד לא קרא את המדריך שכתבתי, מומלץ לקרוא כאן באתר. העדשות נמדדות במספרים הקובעים את עוצמתן. 4+ תהיה חזקה יותר מ2+ וכן הלאה. ניתן לערום מספר עדשות אחת על גבי השניה ובכך להגדיל את כוחן, לדוגמה 2+ על 4+ יהיו שוות ל6+. המחיר של העדשות הנ"ל הוא לא יקר יחסית וסט של 3 עדשות 1+, 2+ ו-4+ עולה בערך 170 ₪. דיאופטר של B+W בעוצמה 10+ כמו שיש לי עולה בערך 100$. על דיאופטרים וטבעות הארכה ניתן לקרוא בהרחבה במאמר בנושא צילום מקרו
אינפרא אדום
הספקטרום של האור הוא הרבה יותר רחב ממה שהעין האנושית מסוגלת לקלוט. פילטר אינפרא אדום מונע מכל סוגי האור להיכנס למצלמה פרט לגלים אינפרא אדומים ולכן לנו הפילטר נראה שחור לגמרי. כשהיא יוצאת בצבע, היא לא כל כך מיוחדת למען האמת, אבל כשהופכים אותה לשחור לבן, השמיים יוצאים שחורים, הצמחייה נראית לבנה כמו שלג וכל העולם נראה שונה לגמרי. במצלמות פילם יש לשים פילם רגיש לאינפרא אדום ובמצלמות דיגיטליות יש לברר אם החיישן שלכם רגיש לאורכי גל של אינפרא אדום ולאיזה אורכי גל. ברוב המצלמות קיים פילטר שמסנן את הIR ומונע ממנו להגיע לחיישן, ניתן להוציא אותו, אבל לא מומלץ להתעסק עם זה. ישנם פילטרים שונים לאורכי גל שונים, החל מ650nm ועד ל1000nm, לא כל מצלמה מסוגלת לצלם אינפרא אדום והמצלמות המומלצות לכך הן קומפקטיות שמסוגלות או DSLR של ניקון כגון הD50 וה-D70s. בגלל שהפילטר חוסם את רוב קרני האור המצלמה דורשת חשיפה ארוכה הרבה יותר של כמה שניות באמצע היום, יש מצלמות שיותר רגישות ודורשות פחות זמן חשיפה. הפילטר הוא יקר יחסית ועולה בסביבות ה-400 ₪. מוזמנים לקרוא בהרחבה במאמר צילום אינפרא אדום
מסנני צבע
כשמם כן הם, חוסמים את כל טווח הספקטרום מלבד אותו צבע שלא הם מאפשרים לעבור. בצילום צבעוני הדבר פחות מרשים וכל התצלום פשוט נראה באותו הגוון, אבל כשעוברים לשחור לבן הכל הופך להיות הרבה יותר מיוחד. פילטר אדום ייצור שמיים שחורים ועננים מאוד לבנים, כל מה שאדום ייראה לבן. וכן הלאה, כל פילטר צבע יגרום לצבע שהוא מעביר להראות לבן וצבע ההפוך שלו להראות שחור מאחר והוא מסנן אותו לחלוטין. יש לציין שניתן להגיע לאפקט דומה בפוטושופ באמצעות ערוצי הצבע.
מכפיל עדשה
כמה פעמים הכרזתם בקול את המקצוע של האמא של העדשה שלכם שרציתם לצלם משהו רחוק מדיי? אני יודע שלי יצא פעם או פעמיים. לא משנה מה טווח הזום שלכם, תמיד תרצו עוד, זה כלל. במצלמות רפלקס הכפלת אורך המוקד לא עוברת ללא קנס, כאן זה בא לידי ביטוי בהורדה של הצמצם בפקטור המכפיל. לדוגמא, 70-200 F/2.8 עם מכפל של X2 תיתן לנו אורך מוקד של 140-400 בצמצם F/5.6. במצלמות קומפקטיות קיימת אפשרות של עדשות מכפילות אורך מוקד וככה אפשר להגדיל את הטווח של המצלמה. לדוגמה, אם המצלמה מגיעה רק לאורך מוקד של 140מ"מ (בהקבלה לפילם) וזה, כמובן, לא מספיק, אם מכפיל של 2X היא תגיע ל280 מ"מ (זה כבר נשמע הרבה יותר טוב). ולהיפך, אם הקצה הרחב של העדשה מגיעה ל35 מ"מ וגם זה לא מספיק, קיים מתאם שמכפיל ב0.7X ומאפשר לי להגיע לאורך מוקד של 24 מ"מ שזה מרשים. המחירים של העדשות המכפילות הנ"ל הם יקרים יחסית ועולים בסביבות ה1000 ש"ח בארץ.
פילטרים יצירתיים ומיוחדים
ישנם מגוון של פילטרים שנועדו לשם היצירתיות של הצלם ובעיקר לשם הדרמטיות. לדוגמה פילטר "כוכבים" שזו זכוכית עם חריצים לאורך ולרוחב שיוצרים מראה של כוכבים מכל מוקד אור בלילה. פילטר "ערפל" שגורם להרגשה של ערפל בתמונה, ועוד פילטרים רבים ומיוחדים שכל אחד נועד למטרה אחרת של יצירתיות בתמונה.
סיכום
כמו שלמדנו, הפילטרים הקיימים והזמינים לשימושנו כצלמים הם רבים ומגוונים וכל אחד מהם מאפשר לצלם את אותה תמונה נחשקת בדיוק כמו שרצינו. אם תלמדו לעבוד נכון עם הפילטרים אתם יכולים להגיע לתוצאות שקיימות רק בתמונות. תצאו לצלם עם הפילטרים ותשיגו את התוצאות המיוחדות שלא ניתן להשיג בצורה אחרת.
בברכה,
רועי גליץ
חומר זה הינו חלק מהרצאה בנושא פילטרים בקורס יסודות הצילום.
רוצים ללמוד לצלם טוב יותר? מוזמנים לקורסי צילום בבית הספר לצילום של רועי גליץ.
כל הזכויות על המלל והצילומים שמורות לרועי גליץ, נא לא לעשות כל שימוש בלי אישור בכתב מראש. כמובן שמוזמנים לקשר למאמרים על מנת שאחרים ילמדו גם כן.