מבוא
כולנו אוהבים לצלם וכולנו מנסים ליצור תמונות יותר יפות ויותר אומנותיות. צילומים מקרוב ובעיקר מקרוב מאוד (מקרו) מלווים בדר"כ ברקע מטושטש אשר מבודד את הנושא מהרקע ובכך מעניק לו יותר תשומת לב (ועין) של הצופה. הרבה צלמים יודעים בערך מה זו החיה שנקראת "עומק שדה" ורובם יודעים שככל שמפתח העדשה גדול יותר, עומק השדה קטן יותר, אבל מעט מהם יודעים להסביר כיצד הדבר עובד באמת. לכן אני מוציא את המדריך הזה כדי לעזור לכולכם להבין את הנושא יותר לעומק.
עומק שדה
"המרחב שלפני ומאחורי הנושא בתמונה בה הנושא עדיין חד". מרחב זה תלוי במספר גורמים אותם אנחנו נפרט בהמשך. עומק השדה משמש אותנו לבידוד הנושא מהרקע או ליצירת תמונה בה הפוקוס הוא רחב מאוד ומכסה את כל איזורי התמונה. הבנתו תעזור לנו להבין טוב יותר כיצד ליצור תמונות טובות יותר וכיצד להשיג את התוצאות אותן אנחנו מחפשים.
מעגל הטשטוש Circle of Confusion
על מנת להבין מהו עומק שדה טוב יותר, נסביר את ההיפך שלו שהוא מעגל הטשטוש. מעגל הטשטוש זהו המעגל שנוצר באיזור שאינו בפוקוס בתמונה. כלומר במקום שעצם שהיה אמור להיות פיקסל אחד, עקב חוסר הפוקוס מאותו המרחק נוצר מעגל של פיקסלים לא חד, זהו מעגל הטשטוש. מאחר ולכל מרחק מהעדשה יש לקבוע פוקוס מדוייק, כל מה שאינו באותו המרחק יופיע לנו לא בפוקוס אלא במעגל טשטוש. ראו איור להמחשה:
מעגל טשטוש
כיצד עומק השדה נגרם
אחרי שהבנו מה זה מעגל הטשטוש, עכשיו יותר קל לנו להבין מה זה עומק השדה. עומק השדה זהו המרחב לפני ואחרי הנושא בו התמונה עדיין חדה. שני הגורמים המשפיעים על עומק השדה זה המרחק היחסי מהעדשה ומיפתח העדשה.
מיפתח העדשה – ככל שהעדשה פתוחה יותר (כלומר מספר F קטן) כך עומק השדה יהיה רדוד יותר וככל שהעדשה סגורה יותר (F גדול) כך עומק השדה יהיה גדול יותר. הסיבה לכך היא הזווית בה קרני האור נשברות בתוך העוצמית עקב מיפתח הצמצם. ראה איור להמחשה:
עדשה במיפתח צמצם גדול
עדשה במפתח צמצם קטן
צמצמים שונים במצלמה דיגיטלית רפלקסית (ניקון DSLR עם עדשה סיגמא 70-200 F/2.8 ב-200 מ"מ אורך מוקד)
מרחק מהעדשה – ככל שעצם קרוב יותר לעדשה באופן יחסי כך עומק השדה יהיה קטן יותר וככל שהוא יהיה רחוק מהעדשה הוא יהיה גדול יותר, זהו ככלל, ראה הסבר בהמשך. לכן בצילומי מקרו עומק השדה הוא ממש קטן ולפעמים אפילו בעובי מילימטרים בודדים ובצילומי נוף עומק השדה הוא אינסופי. ראו איור להמחשה:
מרחק קרוב יותר
מרחק היפר-פוקלי Hyperfocal distance – המרחק מהעדשה בה אינסוף נופל בתוך הפוקוס במיפתח צמצם נתון. כלומר צילום במיפתח צמצם במרחק נתון שבו עומק השדה הוא כל כך גדול שגם הפוקוס על אינסוף נמצא בו. נשתמש בטכניקה זו בעיקר לצילומי נוף ובאמצעות סגירת מיפתח הצמצם נוכל, מן הסתם, לקרב את המרחק הזה אלינו. לדוגמה ב-F/2.8 נוכל לצלם בעומק שדה עד האינסוף ממרחק של 5 מטר, ובמפתח צמצם של F/8 נוכל כבר לצלם מ-1.5 מטר עד אינסוף (לצורך הדוגמה בלבד, כפי שהבנתם זה תלוי בגורמים נוספים)
מצלמות דיגיטליות קומפקטיות – בוודאי שמעתם הרבה צלמים מתלוננים שאם הייתה להם מצלמת רפלקס, הם היו מגיעים לעומקי שדה הרבה יותר מרשימים. מדוע במצלמה דיגיטלית קומפקטית לא ניתן להגיע לעומק שדה כמו במצלמה מקצועית? התשובה לכך נעוצה בגודל החיישן. אם מצלמת פילם היא בפורמט 35 מ"מ והדיגיטליות המקצועיות מתקרבות אליהן ולעיתים אפילו משתוות אליהן, במצלמה דיגיטלית קומפקטית גודל החיישן הוא בערך בגודל של הציפורן של הזרת שלכם. לכן המצלמות הדיגיטליות הקומפקטיות משתמשות באורכי מוקד קצרים יותר כדי להגיע לאותו אורך מוקד מקביל בפורמט 35 מ"מ ולכן הן יכולות להגיע לעומקי שדה פחות מרשימים ולכן גם מפתחי העדשה שונים ומסתפקים בF/8 עפ"י רב בעוד שבמצלמות רפלקס יש לסגור צמצם לסביבותF/22 כדי להגיע לאותו עומק שדה.
השפעת אורך המוקד על עומק השדה – נהוג לחשוב שככל שאורך המוקד גדול יותר, כך עומק השדה באותו צמצם יהיה רדוד יותר. בעיקרון ככה זה נראה, אך אתר המובא לעיל טוען אחרת ורציתי להביא את ההסבר שלו לתשומת לבכם: האם ככל שאורך המוקד גדל עומק השדה קטן? בעיקרון לא. עומק השדה יקטן במידה והעצם שלך יגדל ואז בעצם עומק השדה יהיה רדוד יותר כי "המרחק" או הגודל היחסי של העצם בפריים יגדל. אם תשמור על העצם באותו גודל יחסי בפריים בעדשת 35 מ"מ ובעדשת 200 מ"מ תראה שעומק השדה ישאר אותו דבר. ההוכחה לעניין פורסמה באתר http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml .
כדי לחסוך בלבול מיותר – עומק השדה אכן נראה רדוד יותר בגלל שהעצמים ברקע נראים גדולים כתוצאה משינוי בפרספקטיבה ולכן עומק השדה נראה לנו יותר רדוד בעדשות עם אורך מוקד גדול. לכן עדשת 200 מ"מ F/2.8 תראה לנו עומק שדה רדוד יותר מאשר עדשה 18 מ"מF/2.8 כאשר העצם, כאמור, באותו גודל יחסי בפריים.
כמה דוגמאות שצילמתי להמחשה:
צולם עם מצלמת רפלקס דיגיטלית באורך מוקד 200 מ"מ בצמצם F/2.8 – שימו לב שהעיניים בפוקוס והגוף כבר לא
צולם בעדשת ניקון 85 מ"מ F/1.8 בצמצם F/2.2 לקבלת רקע מטושטש ונעים לעין
צולם בעדשת סיגמא 120-300 ב-300 מ"מ בצמצם F/8 – עומק השדה רדוד בזכות אורך המוקד הגדול והמרחק הקטן. סגרתי צמצם כדי לראות יותר פרחים בפוקוס
סיכום
עומק השדה הוא כלי מאוד חשוב בצילום על מנת להגיע לתוצאות טובות. ניתן להשתמש בכלים שלמדנו כדי להשיג עומק שדה רדוד ולבודד את הפורטרט או הנושא שלנו מהרקע או שאנחנו יכולים ליצור תמונה בעלת עומק שדה מאוד עמוק ובכך ליצור רקע חד בנוסף לנושא כך שיתרום לו. לא נגעתי בהרבה נושאים הקשורים לעומק שדה כי אני לא רוצה להעמיס מידע מיותר. כדי להבין יותר טוב את עומק השדה, אתם יכולים לרשום בגוגל Depth of Field Calculator ולהשתמש במחשבונים שבהם אתם מכניסים את גודל החיישן, אורך מוקד, מפתח צמצם ומרחק מהנושא והמחשבון ייתן לכם בדיוק את עומק השדה שלכם. אני מקווה שהמדריך עזר לכם להבין מהו עומק שדה, כיצד הוא נגרם וכיצד ניתן לשלוט עליו.
מאמר זה הינו חלק מקורס יסודות הצילום, מוזמנים ללמוד עוד הרבה יותר לעומק (השדה)
שלכם,
רועי גליץ
רוצים ללמוד עוד? מוזמנים לקורס צילום בבית הספר לצילום של רועי גליץ – קורס צילום
מאמרים נוספים בנושאי צילום – מאמרים צילום דיגיטלי, קומפוזיציה, פלאש, אינפרא אדום, צילום מאקרו, פאנינג, צילומי לילה, פילטרים ועדשות, ביטוח ציוד צילום, צילום ברקים
כל הזכויות שמורות לרועי גליץ על הטקסט ועל התמונות, אין להעתיק ללא אישור מפורש בכתב. תודה.