אני מניח שהשם כנראה משך חלק מכם למאמר… אבל שיטה זו מאפשרת להפוך פורטרטים 'רגילים' לפורטרטים עם אימפקט חזק הרבה יותר והרגשה תלת מימדית בפריים. במאמר זה אני אסביר את אופן העיבוד ואעניק לכם את הכלים לבצע זאת בעצמכם. אני יוצא מנקודת הנחה שאתם מכירים פוטושופ ולמרות זאת את העיבוד אני אעשה בדרך הפשוטה ביותר להבנה.
הקדמה
היסוס ודילמה… למרות ששיטת עיבוד זו 'רצה' באינטרנט כבר תקופה לא קצרה מעטים האנשים שיודעים איך לעשות אותה. כל פורטרט מפורסם בשיטה זו (כמובן טוב מהבסיס) זכה לתגובות נלהבות מאוד כגון "וואו, הוא ממש נראה חי", "זה ממש נראה תלת מימדי", "תעשה לי ילד!!" (טוב, האחרון לא קשור..). לגלות את השיטה זה כמו קוסם שמגלה טריק, אבל הידע הגיע מהאינטרנט – והידע חוזר לאינטרנט.
מהם ערוצי הצבע?
כל תמונה מורכבת מ-3 ערוצים: RGB, אדום, ירוק, כחול. על מנת ליצור תמונה צבעונית מ-3 הערוצים האלו, המצלמה מבצעת אינטרפולציה ו-"עורמת" אותם וכך נוצרים אינספור צבעים (טוב, לא אינספור אלא 16.7 מליון, אבל מי סופר). בפוטושופ קיימת לנו האפשרות לבודד כל אחד מהערוצים וכל ערוץ מציג את הפריים בצורה שונה, כדי להמחיש זאת אני ממליץ ללכת לחלון ה-channels בפוטושופ, לבחור כל ערוץ ולראות כיצד התמונה נראית באותו ערוץ. בגדול – הערוץ האדום מרכך פגמי עור והערוץ הכחול מדגיש את אותם הפגמים.
מתחילים לעבוד
פותחים צילום של פורטרט עליו רוצים לעבוד בפוטושופ, רצוי שהתמונה תהיה עם קונטרסט לא גבוה מדיי ורצוי תקריב לתוצאה אופטימלית.
משכפלים שכבה – משכפלים את שכבת הבסיס (כפתור ימני על השכבה בחלון שכבות ובחירת Duplicate Layer) כך שעכשיו יש לנו 2 שכבות אותו דבר. על השכבה העליונה אנחנו ניישם את הערוץ הכחול והשכבה השניה תישאר בצבע ולא ניגע בה בינתיים (גם זמנה יגיע).
מגדירים את הערוץ הכחול – עכשיו אנחנו צריכים להגדיר את הערוץ הכחול. איך עושים את זה? בוחרים ב- Image > Adjustments > Channel Mixer. עכשיו ייפתח לנו חלון נחמד (אחרי שמכירים אותו) ובו אנחנו נבחר Output channel – Blue (למעלה) ונסמן v על ה- Monochrome (התמונה הפכה לשחור-לבן, זה בסדר). עכשיו אנחנו רואים שהערוץ הכחול הוא על 100% והתמונה היא בשחור לבן בגוונים כהים, אפשר קצת להעלות את האחוזים בשביל להבהיר את התמונה ואפשר קצת להוסיף מהערוץ הירוק, אבל לשים לב לאיזורים הלבנים שלא יישרפו ואת הכמויות להחליט לפי ההשפעה על התמונה. נאשר את הפעולה והחלון ייסגר. ניתן לדלג על השלב של הפיכת התמונה לצבעונית ולהמשיך לעבוד על הגרסה של השחור-לבן. תלוי בכם.
מסדרים את השכבות ועוברים לצבע – נוריד את שכבת הערוץ הכחול למטה ואת השכבה העליונה (הצבעונית) נגדיר תחת Blend mode של Soft Light. עכשיו השכבה העליונה כביכול "מאירה" את הצבע שלה על השכבה התחתונה ואנחנו מתחילים לראות את השפעת האפקט על התמונה.
Levels, Burn & Dodge – עכשיו אנחנו נכוון את שכבת הבסיס לצורה הטובה ביותר באמצעות שימוש ב Levels כרגיל, שימוש ב History Brushלתקן איזורים שנשרפו כתוצאה מכך, שימוש ב Burn מכוון על Shadows ב-20% בעיקר על הקמטים בפנים ובאיזורים שאנחנו רוצים קצת להצליל ובDodge מכוון על Highlights על העיניים, קצת שיער ואיזורים שאנחנו רוצים להאיר. אפשר לעשות את הכיוון ע"י כיבוי השכבה הצבעונית והדלקתה מדיי פעם לבדוק את ההשפעה.
יישום חידוד על שכבת הערוץ הכחול – ניישם חידוד מעט מוגזם בשביל להדגיש כל שערה ופרט בנושא שלנו. ניתן לעשות את זה באמצעות Unsharp mask או באמצעות smart sharpen בגרסאות החדשות יותר של פוטושופ. מומלץ להשתמש ברדיוס קטן יחסית (0.5 לדוגמא) וכמות גדולה (מעל 100%). (לא שמתי תמונה כי לא תראה הבדל בתצוגה המוקטנת). בגדול זה נראה הרבה יותר טוב.
תיקון צבעים בשכבת התאורה – עכשיו אנחנו נתקן את הצבעים באמצעות color balance ואפשר לשחק גם עם הרוויה, כל תמונה זה שונה ולכן אני אתן לכם להתנסות ולראות מה הערכים הטובים ביותר. (שימו לב שהשכבה של הערוץ הכחול היא התחתונה כעת). אם אתם מעוניינים להחליש את האפקט, תנסו להוריד את האטימות (Opacity) של השכבה התחתונה (השחור לבן) מ-100% לאיזור ה-80%. לא מדוייק, אבל תנסו ותיראו את האפקט בעיניים.
איחוד שכבות ותיקון נוסף – עכשיו זה הזמן לטאץ' האחרון, אז תהיו אמיצים. נאחד את שתי השכבות לאחת (Merge visible או merge down, מה שבא לכם) וניישם תיקון אחרון לצבעים ולתמונה. לפי הטעם ולפי הצורך. והנה התוצאה הסופית שלנו (תלחצו על התמונה בשביל להגדיל):
סיכום
זהו, הסוד נחשף והטכניקה גלויה, עכשיו תורכם הגיע לעשות איתה את הדברים הטובים ביותר. פורטרטים פשוטים הופכים לאפקט של תלת מימד ופרצופים מתמלאים ברגש ואותנטיות. מישהו שראה את ההבדלים בין המקור לעיבוד אמר "זה כאילו שהורדת זכוכית מעורפלת בין הצופה לדמות".
הנה תמונות נוספות שצילמתי ועיבדתי עם הטכניקה הזו :
כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לרועי גליץ אין להעתיק או לעשות שימוש כלשהו ללא אישור מפורש בכתב רועי גליץ