לצלמים מתחילים ומתקדמים
- צלם מגובה העיניים – אחת הטעויות הכי נפוצות היא לצלם ילדים, אנשים או בעלי חיים מזווית גבוה מדיי. חשוב מאוד להקפיד לצלם מגובה העיניים ואז המצולם שלכם ייראה שווה ערך לצופה.
- צילום מגובה אפס – כולנו רגילים לראות את העולם מגובה העיניים, ולכן הוא נראה לנו מאוד שגרתי וצפוי. תנסו לצלם מגובה הרצפה, הפרספקטיבות שתקבלו יהיו שונות לגמרי מכל מה שהכרתם עד כה. שינוי קטן בזוויות הצילום ייצור לכם עולם חדש לגמרי. תנסו לצלם בצורה זו חדרים, שבילים, כבישים כדי לתרגל ולאחר מכן צלמו דברים נמוכים מהזווית הזו: ילדים, כלבים, חתולים וכדומה, הכל ייראה לכם ענקי ומיוחד.
- זמן הוא עניין חשוב בצילום – זמן הוא עניין חשוב בצילום – בשעות הבוקר או לפני השקיעה תקבלו תאורה נפלאה לצילום, בחורף יהיו לכם עננים שיתנו לכם תאורה מצויינת, ובאפריל הטבע מלא בגורים ואפרוחים – יש זמנים טובים יותר וטובים פחות לכל סוג של צילום, בררו איזו שעה, איזה תאריך או איזו תקופה מתאימה לצילום שאתם רוצים לצלם.
- מכנה משותף – צילום יכול לשקף מצב רגשי, נפשי, פוליטי, חברתי, ומרכזי בחיים שלנו, על מנת ליצור עניין רב יותר בצילום שלכם, חפשו נושאי צילום שיכולים לדבר אל מכנה משותף רחב ככל האפשר, בכך תשיגו את עניין הציבור, תבדלו את עצמכם ותיצרו עומק כאמני צילום. בנוסף – נושאי צילום חדשים תמיד היוו קרקע פוריה לדיונים נרחבים, הן בעיתונות והן במדיה האלקטרונית.
- תאהבו את נושא הצילום שלכם – אם אתם רוצים לצלם צילומי מאקרו, תקנו מגדיר חרקים, או שתמצאו באינטרנט מידע על החרקים אותם אתם מצלמים, כנ"ל לגבי צילומי בעלי חיים, צילומי אופנה וכו.
- רשתות חברתיות – אירועים המוניים הם זמן נפלא להתאמן על זמני תגובה מהירים, וצבירה של צופים חדשים בתמונות שלכם. בעולם הרשתות החברתיות של היום, קל מאוד להגיע לאנשים שצילמתם, ואם הם אוהבים את התמונות, גם חברים שלהם אוהבים את התמונות ואם הם אהבו את אלבום "מצעד האהבה של תל אביב" כי הם מתוייגים בו, הם יעשו קפיצה גם לאלבום "צילומי שקיעה בנמל יפו" שלכם.
- מונוכרום קיצוני – חפשו מצבי צילום חדשים, iso קיצוני, שחור לבן עם פילטרים, מצבים בהם ישנם עיוותי עדשה (זויות רחבות במיוחד) , הכנסת פליירים של קרני שמש אל תוך העדשה, backlight חזק מאוד, טשטושים ומריחות, מהירות סגר נמוכה, צמצמים מהירים, שימוש בסוגים שונים של אור, ושילובים של כל הנאמר לעיל.
- שבירת חוקים – חוקים נועדו לשבירתם. אמת היא שבתחילת הדרך אנו עובדים על פי כללי אצבע שמנחים אותנו צעד אחר צעד, אם בקומפוזציה, אם בחשיפה נכונה ואם בבחירת הצבעוניות של הצילומים שלנו, אך מוכר לנו וידוע שרוב האמנים הגדולים פרצו דרך בגלל תעוזתם לחקור כיוונים חדשים ואפשרויות חדשות. באמנות כמו באמנות – ניתן ורצוי לחקור כיוונים חדשים כל הזמן, הן בתפעול המצלמה, והן בהרגלי החשיפה שלכם, הן בקומפוזציות, זויות ועומקים. אני תמיד אומר לתלמידים שלי שאנו למעשה חיים במרחב תלת מימדי, והגופים סביבנו אותם אנו מצלמים, חיים במרחב תלת-מימדי גם כן, ועל כן, עלינו לחקור את האובייקטים המצולמים שלנו כפי שהיינו חוקרים קוביה במרחב, מכל זוית אפשרית!
- תקראו את חוברת ההוראות – RTFM – אנחנו נחסוך מכם את משמעות ראשי התיבות RTFM וניתן לכם לבחון אותן בגוגל, אך המשמעות בתרגום חופשי היא "תקראו את חוברת ההוראות בבקשה". חוברת ההוראות של המצלמה תגלה לכם כלים רבים וחבויים שלא ידעתם בכלל שהם קיימים, קריאה פשוטה בחוברת תאפשר לכם להבין הרבה יותר טוב כיצד להוציא את המקסימום מהכלי המדהים הזה.
- צילום יצירתי – השתקפויות – מעטים הם האנשים ששמים לב להשתקפויות. צילום השתקפויות עם שמירה על רמז לעולם האמיתי שמסביב תיצור תמונה שהיא מאוד מעניינת ומסקרנת עבור הצופים שלכם. אתם יכולים לצלם השתקפות בשלוליות, חלונות, משקפי שמש וכל מה שעולה לכם על הדעת. אחרי שהשתלטתם על עניין ההשתקפויות – תנסו להפוך את התמונה כך שההשתתקפות תהיה ישרה והעולם האמיתי יהיה הפוך.
- מצאו את השונה – לאחר שבחרתם נושא צילום, התרכזו במושא הצילום שלכם, המושא מהווה משקל כובד מרכזי בתמונה שלכם שנושא הצילום משתקף דרכו. לדוגמא- נניח שאתם מצלמים הפגנה העוסקת במחירי החלב ונגד העלאתם, בהנחה שכבר יש לכם את נושא הצילום מתוקף המקום בו אתם מצלמים (הפגנה, שלטים כתובים וכיו"ב), עליכם עכשיו למצוא את חוד החנית דרכו תעבירו את הרעיון המרכזי בצורה פשוטה, נקיה, אלגנטית ולבסוף – רעיונית. חפשו בקהל מפגין יוצא דופן, שעל פניו מעיד הכאב שלשמו הוא מפגין בהפגנה, או סיטואציה רגעית שממחישה את ההתרחשות. בהנחה שמצאתם -כל מה שנשאר לכם הוא לצלם את המפגין (מושא הצילום) באקט מחאתי שיתרגם את הנושא בצורה הטובה ביותר לצופה. עבודה עם נושא צילום ומושא צילום יכולה לשפר את סגנון הצילום שלכם, לפתח את הראיה הצילומית וליעל את תהליך העבודה היצירתי שלכם כצלמים.
- חפשו חברים – תפגשו עם צלמים – צאו לצלם עם חברים שלכם, חלקם יכולים לתת לכם טיפים נפלאים, מצד שני, יכול להיות שתסבירו איזה עניין לצלם מתחיל אחר, ופתאום לאחר ההסבר שלכם, העניינים יראו לכם פתאום מאוד ברורים. חפשו מפגשי צלמים, תמיד במפגשים האלה לומדים דברים חדשים, ותמיד יש שם אנשים עם אותם תחומיי עניין כמו שלכם.
- צילום בלילה – המצלמה שלכם מסוגלת להוציא תוצאות מדהימות בלילה. חשיפות ארוכות יראו לכם עולם שונה לגמרי, עם צבעים שאתם לא מסוגלים לקלוט בעיניים בתנאי תאורה חלשה. כל מה שאתם צריכים זה חצובה או משטח יציב, לכוון את המצלמה למצב של צילום לילה או אפילו יותר טוב למצב ידני, להגדיר צמצם על F/8 ומהירות תריס שמתאימה לתנאי התאורה (בדרך כלל 20"). מומלץ לקרוא את המאמר בנושא צילומי לילה באתר שלנו.
- מודל – במידה ואתם עוסקים בצילום אופנה ו-או דוגמניות – חשוב מאוד לשתף את הדוגמנית בתהליך בחירת הבגדים, והמראה הכללי ובכלל בתהליך היצירה שלכם, הן מבחינה אתית והן מבחינה מקצועית. עליכם לוודא שהבגד תואם את מידות הגוף, שהדוגמנית מרגישה בנוח ושהיא מוכנה לשתף פעולה בצורה מלאה, ושעל הסט היא תיתן את אותם ה-100% על מנת שאתם תפיקו את החזון הויזואלי שלכם. זכרו – צילום אופנה הוא צילום המורכב מעבודת צוות בלבד.
- שקיעות – הבינו את הקשר בין השעה שבה יצאתם לצילומים לבין התוצאה איתה תחזרו. כצלם (רושם באור) חשוב לדעת מהו האור שאיתו הכי נכון לעבוד. שעת הקסם לצילומים היא שעה אחריי הזריחה ושעה לפני השקיעה. בזמן הזה האור הוא רך, נטול צללים ומלא צבעים עמוקים. תכננו את הלוז שלכם כך שתספיקו להגיע למקום האהוב עליכם (סעיף קודם) בזמן הכי הטוב ביותר לעבודה.
- לוקיישן – אחריי שקיבלתם השראה והתחלתם לפתח טעם אישי בצילום הגיע הזמן לצאת לשטח. אך מאיפה כדי להתחיל כאשר אני מגיע ליעד חדש בעולם המקום הראשון בו אני בוחר לצלם יהיה תמיד – השוק. מבחינה צילומית זה מקום צבעוני ומגוון מאין כמוהו, עמוס סיפורים ויז'ואלים ואנושיים. התחילו אתם עם המקום בו אתם אוהבים להיות מבלי קשר לצילום. בין אם זה מדבר שקט, עיר אורבנית, רחוב צבעוני או מתחת למים. לכו למקום שמרחיב לכם את הלב והעיניים והצילומים הטובים יגיעו מעצמם.
- תאורה – בצילום, תאורה היא הכל. למען האמת, משמעות המילה Photography היא רישום באור! לכן, חשוב מאוד להקפיד על התאורה בצילומים שלכם. הימנעו מתאורה קשה מדיי ונסו לצלם עם האור ולא נגד האור על מנת לקבל צבעים חיים. תאורה מעט צידית תיתן לנו הרבה יותר עומק לתמונה מאחר והרגשת העומק נגרמת כתוצאה מהצללות. תאורה אחורית יכולה ליצור לנו צלליות מעניינות שלפעמים יכולים גם כן לשדרג את התמונה.
- עדשה – תחומי הקיצון של העדשה שלכם הם תמיד פחות טובים משאר הטווח – עדשת 70-300 חדה יותר ב 250 מ"מ מאשר ב 250 מ"מ, כנ"ל לגבי צמצם פתוח או סגור למקסימום. בתחומי הקיצון מתגלים כל החסרונות של העדשה ושל המצלמה. לא תמיד החסרונות משמעותיים, אבל ההשפעה גדולה יותר ככל שאיכות העדשה יורדת.
- אין חכם כבעל ניסיון – הדבר הכי טוב לצלם המתחיל (וגם המקצוען) או ללמוד ממי שכבר יודע את העבודה. קראו ספרים, גלשו בפורומים של צלמים, צרו קשר עם צלם שנותן לכם השראה או הירשמו לקורס צילום שילמד את מה שאתם לא יודעים וייחזק אצלכם את מה שכן. צילום הוא תחום מדהים. הנצחת רגע אחד לנצח -נצחים. חשוב ללמוד איך להפוך את הרגע הזה "מעוד רגע" ליחיד ומיוחד
- חפשו השראה – אומנות הצילום היא אומנות. וכמו בכל תחום באומנות גם בה נדרשת השראה. הסתכלו בתמונות של הצלמים (או הציירים) האהובים עליכם ושאלו את עצמכם- למה התחברתם דווקא לעבודה שלהם? מה שם תפס את עינכם-האם זה האובייקט המצולם, הזווית, אולי זו עבודת עריכה ייחודית. נסו לנחש כיצד האיר האומן את עבודתו ומאיפה מגיע האור. אם זה אפשרי, נסו ליצור קשר עם האומן, על מנת לשאול את כל מה שמסקרן אתכם. הכינו לכם אוסף של צילומים וציורים שנותנים לכם השראה והקפידו להציץ בהם לפחות אחת לשבוע
- התעדכנו – היו מעודכנים בעולם הצילום, קיראו כתבות ובלוגים – כמות הידע שאתם לא יודעים שבכלל קיימת היא עצומה, ואולי חלק מהידע הזה הוא בר שימוש בקלות, ועשוי לשדרג אתכם מאוד, אם מבחינת ציוד צילום שאתם יכולים להרשות לעצמכם לקנות, אם באמצעות טכניקות חדשות שאתם עדיין לא מכירים אבל הן קלות ליישום, או באמצעות השראה כזו או אחרת.
- חשוב להיות נחמד – הטיפ הוא אינו טיפ טכני אם כי טיפ מעשי. רוב האנשים לא מרגישים בנוח כשדוחפים להם עדשה לפנים, קל וחומר אנשים שאינם מורגלים בצילום ושאינם דוגמנים או דוגמניות. חשוב מאוד לפתח את החוש החברתי, להיפתח למצולמים שלכם ולכונן איתם יחסים פתוחים וחברתיים, שתפו אותם בתהליך, רתמו אותם לתהליך הצילום וספרו להם מה בכוונתכם לבצע, בכך תשיגו שתי מטרות – האחת – ידידים חדשים והשניה -צילום טוב יותר.
- פילטרים בפוטושופ – שימוש בפילטרים יכול להוביל אותנו למקום יצירתי חדש ומלהיב ולהקל עלינו בתהליך היצירה, במקום שניאלץ לשבת שעות על פוטושופ. לדוגמא – אם אנו מצלמים באור יום חזק במיוחד, ומאוד נרצה לקבל את צבע השמיים הכחול, נוכל להשתמש בפילטר מתאים (polorizer, sky filter ,nd) מומלץ מאוד לקרוא את המאמר של רועי גליץ בנושא שימוש פילטרים
- פידבק – קראו ביקורות לצילומים אחרים בפורומים. אם אתם שולטים היטב באנגלית, אז נפלא, אבל גם בארץ יש פורומים נפלאים רבים, בהם ניתן ללמוד המון. אתם לא חייבים לקבל ביקורת לתמונות שלכם ספציפית כדי להשתפר – קיראו את הטיפים והעצות שיקבלו צלמים אחרים, ויישמו אותם בצילומים הבאים שלכם. כשתרגישו בטוחים בעצמכם, ותהיו מוכנים לשמוע קצת ביקורת קוטלת וכנה – העלו את הצילומים שלכם לאותם הפורומים, והשתדלו לכתוב ביקורות בעצמכם. אל תחשבו שאנשים לא רוצים לשמוע את הביקורת שלכם רק כי אתם מתחילים. באומנות – כל אחד יכול לתת ביקורת לגיטימית, גם אם אין לו כל נסיון בתחום המבוקר, וזאת מפני שאומנות נוצרת בשביל האנשים, והיא אמורה להשפיע או לא להשפיע על כולם באופן שווה, בלי קשר לידע המוקדם של הצופה וליכולות שלו.
- פורטרט עם רגש – העולם מקרוב נראה אחרת לגמרי – אפשר להוציא דברים מהקשרם, להראות אותם בצורה שונה ובכלליות ליצור מציאות אחרת. צילומים מופשטים יוצרים עניין מיוחד אצל הצופה ומאפשרים לו לפתח את הדמיון ולשבור את הראש מה בעצם צולם שם. אל תשכחו להקפיד על כללי הקומפוזיציה בצילום כמובן.
- עריכה – לימדו תוכנת עריכה, אתם לא חייבים לדעת לגזור את הראש של שוורצנגר ולהשתיל אותו על גוף של חתול, ומסביב להוסיף עיר תלויה באוויר – מספיק לדעת להוסיף קונטרסט, ומעט משחק עם הגוונים – זה יקח את הצילומים שלכם כמה רמות למעלה. מי שטוען שפוטושופ זה לא צילום, פשוט מפחד, או שאינו יודע להשתמש בתוכנה כמו שצריך – עריכה עשו מאז ומעולם, ולא רק בתחום הצילום – כל מוסיקה שאתם שומעים עוברת מיקס ומאסטרינג כדי שתשמע טוב יותר לאוזניכם, כמעט כל אישה מתאפרת כדי להראות טוב יותר. אל תפחדו להשתמש בתוכנות עריכה, מצד שני חשוב לא להגזים.
- מרחק דובר – צלמים רבים בוחרים לצלם אנשים מרחוק. מתוך הפחד לפגוע, לחדור לפרטיות או להיפגע בעצמם. ישנם מקרים בהם צילום מרחוק הוא הכרחי (כמו צילום במקומות דתיים) אך לרוב לצילום לתמונה מקרוב יש איכות רגשית גבוהה לאין שיעור מצילום מרחוק ובמרבית המקרים הבעיה והפחד להיפגע הוא דווקא אצלנו ולא אצל המצולם. אז אחריי שקיבלתם השראה, הגעתם למקום הנכון , בזמן המתאים – הניחו את המצלמה. הרשו לעצמכם להתקרב לאובייקט מבלי המצלמה שעלולה להיות דבר מאיים עבור חלק מהאנשים. התחברו, הציגו את עצמכם, שברו את הקרח ורק אחר כך, כאשר המצולם מרגיש נוח בסביבתכם התחילו לעבוד. זה יבטיח לכם ולמצולם אווירה נעימה ותמונות מדהימות
- קומפוזיציה – הגעתם למקום הנכון, בזמן הנכון, התחברתם לאובייקט הנכון והוא גם סוף סוף הסכים שתצלמו אותו. רק רגע! שנייה לפני שאתם מצלמים, אל תשכחו לנשום. קחו לעצמכם שנייה של מחשבה ברוגע ושאלו את עצמכם את השאלות הבאות- מהי הקופוזיציה שלכם? – איך מיקמתם את הפרטים השונים בפריים? האם אתם אוהבים את הרקע שלכם? או שיש דברים שמסיחים את תשומת הלב מהאובייקט?, האם הזווית שבה אתם מצלמים היא הזווית המיטבית או שאולי כדי לשנות כיוון. אחרי שעניתם על השאלות הללו (בזריזות) ולקחתם עוד נשימה קצרה הגיע הזמן להוציא תמונה מנצחת
- עכשיו מעונן – השמש בישראל חזקה מאוד, ויוצרת קונטרסט, צללים וכאב עיניים לצופה – נצלו את ימי העננות והגשם המועטים שיש לנו, ובשאר הזמן השתדלו למצוא פריימים מוצלים, בעיקר אם הצילום שלכם מבויים. צילום של אובייקט אנושי בשמש יגרום לו לעשות פרצופים של סנוור, ולתמונות לצאת שרופות או כהות בחלקים גדולים של הפריים ולא נעימות לצפיה.
- תפיסת הרגע – אחד הדברים היפים בצילום הוא היכולת להקפיא לנצח רגע בזמן. תכוונו את המצלמה למהירות תריס גבוהה, תתכוננו להתרחשות וברגע שההתרחשות מגיעה לשיא – צלמו!
ניתן לתרגל זאת על ידי צילום של חברים או משפחה קופצים באוויר ותנסו לתפוס אותם בצילום בשיא הגובה. זה גם מהנה וגם אחלה כושר 🙂 - לטשטש את הרקע – אני בטוח שאתם תמיד רציתם לקבל את הצילומים האלו שבהם הנושא חד והרקע מטושטש, טכניקה זו נקראת "עומק שדה רדוד". כדי להגיע לתוצאות מהסוג הזה, אנחנו צריכים להקפיד על 4 דברים: 1. צמצם פתוח – ככל שהצמצם יותר פתוח (מספר F קטן) עומק השדה שלנו יהיה יותר רדוד. 2.אורך מוקד גדול – ככל שאורך המוקד גדול יותר (זום אין), עומק השדה יהיה רדוד יותר. 3. להתקרב לנושא – ככל שאנחנו יותר קרובים לנושא, כך עומק השדה יהיה רדוד יותר. 4. גודל החיישן – במצלמות רפלקס עם חיישן גדול, נקבל עומק שדה רדוד יותר מאשר במצלמות קומפקטיות. גם במצלמות קומפקטיות תוכלו לקבל עומק שדה רדוד, אבל תצטרכו יותר להקפיד על סעיפים 1-3. מומלץ לקרוא את המאמר בנושא עומק שדה למידע נוסף.
- חפשו זוויות מעניינות – צילום הוא מיומנות וכמו כל מיומנות היא מצריכה תרגול. העידן הדיגטלי מאפשר לנו לא להפסיק לצלם. צלמו, ועוד צלמו. התנסו בזוויות שונות. צלמו את אותו האובייקט בפריים אנכי ובפריים אופקי, בזווית גבוהה ובזווית נמוכה. אחר כך בבית שבו עם עצמכם ותנו לעצמכם ביקורת על העבודה. אל תמחקו תמונות "רעות" לימדו מהם על מנת שלא תחזרו פעמיים על אותה הטעות.